Dommeruddannelse

Nu kan man sidde i sofaen og blive fodbolddommer

DBU Jylland tilbyder som noget nyt online dommergrundkurser, som kan klares hjemme fra sofaen. Der er kurser i både februar og marts.

At være fodbolddommer giver et væld af spændende oplevelser og udfordringer på og udenfor fodboldbanen.

Nu er det igen muligt at uddanne sig til fodbolddommer, og som noget nyt er der mulighed for at deltage i dommeruddannelsen online. Det vil med andre ord sige, at man kan sidde hjemme i sofaen, bag computeren og uddanne sig til fodbolddommer. Man skal blot bruge fire aftener fra den 21.02 til den 24.02 fra kl. 18.30–21.30 og endelig kunne afsætte en time den 01.03.2022 mellem kl. 16-20.

Sammenlagt er der tale om et kursusforløb med både praktisk og teoretisk indhold med elementer til brug for enkelte kursists personlige udvikling.

”Vi ved, at mange virksomheder sætter pris på medarbejdere, som er vant til at tage ansvar og træffe hurtige beslutninger, eller præcis det, som dommergerningen indebærer. Og med den nye digitale undervisningsform er det blevet meget mere fleksibelt for den enkelte, og fagligheden er præcis lige så høj, som ved den gamle fysiske undervisningsform”, forklarer Martin Clausen, formand for Dommerudviklergruppen i DBU Jylland Region 4, som tilføjer, at online kurserne er meget populære.

”Vi er alle interesseret i at få flere dommere, og det er en klar fordel, at kurset kan tages online, så der spares tid og penge ved, at man ikke skal transportere sig fem gange”, siger formand Martin Sørensen, formand for Sydvestjysk fodbolddommerklub.

Han peger dog samtidig på, at der er et opmærksomhedspunkt på det manglende sociale element ved den digitale undervisningsform. Derfor opfordrer både han og DBU Jylland til, at man som nyuddannet dommer melder sig ind i den lokale dommerklub og derved bliver en del af et socialt fællesskab.

”Jeg vil opfordre alle, som har interesse i fodbold til at tilmelde sig et dommerkursus, og vi vil gøre alt for, at de nye dommere får en god start”, siger Martin Sørensen.

Sidste frist for tilmelding er den 16. februar 2022 via DBU Jyllands hjemmeside. Tilmeldingsgebyret udgør kr. 500,- og dækker undervisning, eksamensgebyr, lovbog samt et sæt Hummel-dommertøj.