MENU

Et must at være på de sociale medier

E-magasinet, Jysk Fodbold, er ude med et nyt nummer om fodboldklubbernes brug af de sociale medier. Find ud af om din klub egner sig mest til Facebook, Snapchat eller noget helt tredje. Hent magasinet helt gratis i App Store eller Google Play.


Som fodboldklub skal man være med på de sociale medier, ifølge Kirsten Frandsen, der er lektor i medievidenskab.


Hverdagen i de jyske fodboldklubber bliver mere og mere digital. Stort set alle klubber har da også profiler på de sociale medier som Facebook, Instagram eller Youtube.

Det er nemlig ingen sag at oprette profilerne. Problemerne kommer nærmere, når det kommer til at vedligeholde klubbens profiler på flere sociale medier. Det er en af de begynderfejl, som man skal passe på at lave, ifølge Kirsten Frandsen, der er lektor i medievidenskab på Aarhus Universitet.

- Det nytter ikke noget, at man blot opdaterer profilerne hver 14. dag, så mister folk interessen. Ellers er det gyldne råd, at man skal have en strategi på hver kanal – og så skal man klart have defineret sin målgruppe, lyder det fra Kirsten Frandsen.

Lektoren kommer med en stribe gode råd til, hvordan breddefodboldklubber skal gebærde sig på de sociale medier – og derudover med en oversigt over styrker og svagheder ved de forskellige sociale medier.

Masser af klub-cases

I magasinets store tema om sociale medier tager vi fat i klubfolkene bag succesfulde profiler på både Facebook, Instagram, Snapchat og sågar en Serie 2-klub, som har udviklet sin helt egen app.

I hjertet af Aarhus ligger en lille klub ved navn Aarhus Black Vipers. Klubben har blot ét enkelt hold, som optræder i Serie 3. Alligevel har klubben 959 følgere på Facebook og mindst ligeså spektakulært har de flere end 135 følgere på Snapchat.

Klubben er ikke ene om at lave masser af godt indhold på Facebook, men at de har en aktiv Snapchat-profil er ganske unikt. Og det giver god mening, ifølge klubbens formand, Anders Christensen.

- Vi har jo ikke ret mange tilskuere til vores kampe, men på den her måde kan stadig følge med i kampene og være en del af vores fælleskab, siger han og fortsætter:

- ”My Story” på Snapchat er et godt redskab til at liveopdatere fra kampe, da opslagene bliver vist kronologisk og ikke afhængig af interaktion som på andre sociale medier, siger Anders Christensen og tilføjer, at mellem 115 og 120 ser klubbens historier på Snapchat.

Læs mere

Læs hele magasinet med det store tema om fodboldklubber på de sociale medier, samt naturligvis relevante klubhistorier og nye træningsøvelser.

Hent magasinet til din smartphone eller tablet og fordyb dig i det, når du har tid.


Eller:

Læs magasinet på din computer med det samme.

Log ind