Sponsorjæger har skudt papegøjen

Sallingsund FC har ansat en sponsoransvarlig på deltid. På halvandet år har han sørget for, at klubbens årlige sponsorindtægter er steget med over 200.000 kroner.

Sponsorjæger har skudt papegøjen
Svend Odgaard Sørensen har styr på sponsoraterne for Sallingsund FC. Foto: Bob Gisselmann.
Af: Bob Gisselmann, DBU Jylland Kommunikation

Det ser godt ud, når man står på den lille forhøjning ved Sallingsund FC’s baner i Glyngøre. Der er bandereklamer rundt på det meste af anlægget, og der er endda hængt et par ekstra store reklamer op i hegnet. Sådan har det langt fra altid været. 

For da Svend Odgaard Sørensen startede som sponsoransvarlig i Sallingsund FC i starten af 2017, var det med et næsten helt blankt excel-ark på skærmen.

- Vi skulle starte helt forfra. Der var kun én sponsor, samt en samarbejdsaftale med Hummel, lyder det fra den 53-årige sallingbo.

I dag halvandet år senere går det anderledes godt med sponsorsalget. Klubben er gået fra den ene sponsor til nu at have 55. De samlede sponsorindtægter er gået fra 15.000 kroner til 225.000 kroner, siden Svend Odgaard Sørensen tiltrådte 1. maj 2017. Derudover har han rejst 376.000 kroner i fondsmidler og ydermere 150.000 kroner fra Skive Kommune til renovering af en kampbane.

Den arbejdsivrige fleksjobber er da også overrasket over, hvor godt det er gået med sponsorjagten.

- Jeg er meget overrasket over, hvor positivt jeg er blevet taget imod af de lokale firmaer. Jeg kan nærmest ikke få hænderne ned over, hvor stor en opbakning jeg møder, siger Svend Odgaard Sørensen, som er ansat få timer ugentligt og koster Sallingsund FC 50.000-60.000 kroner årligt.

Selvom han er en ydmyg og dreven vestjyde, og han nægter at kalde sig god til arbejdet, så er han alligevel stolt af sin egen indsats.

- Jeg er tilfreds med det arbejde, jeg har lavet her i klubben. Det er faktisk gået noget over forventning.

Grøn bag et skrivebord

Der var ellers ikke meget i kortene, der tydede på, at Svend Odgaard Sørensen ville ende med at sidde bag et skrivebord. Han er nemlig uddannet smed og er ordblind. Men tre alvorlige arbejdsulykker med to gange brækket ryg, samt en skulderskade, har umuliggjort det for ham at lave fysisk arbejde, ligesom et fuldtidsarbejde heller ikke er en mulighed.

- Jeg var helt grøn på området, jeg har aldrig siddet og arbejdet på et kontor, siger han med et lettere nervøst smil.

Men nu bruger han altså tid på at jagte sponsorindtægter og fondsmidler for fodboldklubben. En klub som han har et nært kendskab til med tre fodboldspillende børn, samt en kone der sidder med i ungdomsudvalget. Derudover har han et stort netværk blandt de lokale virksomheder, da han har boet i Glyngøre siden 1991.

For ikke at starte helt på bar bund blev Svend Odgaard Sørensen sendt på kursus i fundraising af klubben.

- Jeg har lært en masse på det kursus. En væsentligt pointe, når det kommer til at søge midler i fonde, er, at man skal tænke stort, så kan man altid nedgradere efterfølgende, siger han og afslører, at der er store projekter på tegnebrættet i Sallingsund FC. Det er projekter til et tocifret millionbeløb, der indbefatter nyt klubhus, sovepladser og en overdækket kunstgræsbane.

- Min baggrund som håndværker er god, når jeg skal komme med et oplæg og et overslag til et projekt, siger Svend Odgaard Sørensen, der altså har haft held til at rejse 376.000 kroner i midler fra fonde i sin korte tid i jobbet. Men det stopper ikke her.

- Vi har mange projekter i støbeskeen, men det tager tid, siger han.

Lokalt kendskab et plus

Sallingsund FC er en sammenslutning af nabobyerne Durup og sildehovedstaden Glyngøre. Svend Odgaard Sørensen har naturligvis efter 28 år i området en god idé om, hvem der kunne være gode bud på at indgå sponsorater i klubben.

- Jeg tror da bestemt, mit kendskab til butikkerne og folket i byen er med til, at de gerne vil støtte os. Det hjælper helt sikkert, at de kender mig, forklarer han.

Som et led i sponsorjagten kigger han altid i den lokale ugeavis, om der er potentielle sponsorer, han skal tage fat i.

- Hvis de kan give lidt sponsorpenge til avisen, så kan de sikkert også give lidt til klubben, siger han.

Som sponsor i Sallingsund FC er der masser af muligheder for at støtte fodboldklubben; du kan købe bandereklamer i forskellige størrelser, du kan købe tryk på spiller- og træningstøj, og du kan donere sponsorgaver til amerikansk lotteri til den årlige fodboldafslutning.

Derudover har Svend Odgaard Sørensen også lavet aftaler med både en bank og et forsikringsselskab om, at de støtter Sallingsund FC med rede penge, hvis klubben henviser til møder med dem.

Job er den bedste medicin

Siden Svend Odgaard Sørensen satte sig i kontorstolen i det beskedne klubhus, er pengene nærmest væltet ind her på Akurat Arena i Glyngøre og på Dagli’ Brugsen Durup Idrætspark. Han er kun ansat på ganske få timer ugentligt, men han har i den grad været med til at gøre sponsorerne opmærksomme på Sallingsund FC.

For Svend Odgaard Sørensen selv har jobbet i klubben været særdeles værdifuldt.

- Det er jeg ufatteligt glad for. Når man har kroniske smerter, som jeg har, så er det godt at have noget fornuftigt at bruge tiden på. Det er den bedste medicin, der findes, siger han.

Til slut kommer den imødekommende vestjyde med sit bedste råd til andres klubbers sponsorjægere.

- Hav godt med gå-på-mod, og så skal du ikke acceptere det første nej. Du skal være vedholdende. Min metode er ikke som sådan systematisk, jeg ringer som regel til de potentielle sponsorer, og andre gange tager jeg ned i butikken. Og det er altså ikke mange, der afviser med det samme, det er jeg imponeret over, slutter han.

Læs mere

Artiklen her er med i nyeste udgave af Jysk Fodbold, som du finder her.

Log ind