Snapchat giver stor værdi for serie-hold

Aarhus Black Vipers er en lille, ambitiøs fodboldklub i hjertet af Aarhus. De bruger livligt Snapchat i forbindelse med deres kampe til at få deres følgere tættere på holdet.

Aarhus Black Vipers har blot to år på bagen, men det nyoprykkede Serie 3-hold har allerede masser af følgere på de sociale medier. FOTO: Aarhus Black Vipers.


For de 135 følgere af Snapchat-profilen, ABVipers, kommer der masser af billeder og videoklip før, under og efter Aarhus Black Vipers’ kampe. Typisk kommer der i alt 40-50 fotos og videoer pr. kamp. Billederne og videoerne giver følgerne mulighed for at komme helt tæt på Serie 3-holdets spillere, inden filerne forsvinder i den uendeligt store digitale skraldespand.

Bag både kameraet, fodboldklubben og Snapchat-profilen er formanden, Anders Christensen. Han eksperimenterer gerne løbende med nye tiltag på de sociale medier, og han kan sagtens se idéen med at have en Snapchat-profil, når man er en lille fodboldklub.

- Vi bruger den meget aktivt i forbindelse med vores kampe. Vi laver snaps (tager fotos og videoer med Snapchat, red), når spillerne møder ind, klæder om, under det taktiske oplæg, af opvarmningen, fra selve kampen med livescore og så når vi efterfølgende tager på vores stamværtshus, Harmonien, og får et par øl, siger Anders Christensen og fortsætter:

- Vi har jo ikke ret mange tilskuere til kampene, men på den her måde kan vores følgere stadig følge med i kampene og være en del af vores fællesskab.

Snapchat er godt til liveopdateringer

Det er ikke mange fodboldklubber, som har kastet sig ud at forsøge sig med det stadig ret nye medie, Snapchat. Men for Aarhus Black Vipers og Anders Christensen er der ingen berøringsangst i forhold til nye medier og platforme.

- Vi vil gerne være med på beatet. Og så synes vi, at det giver mere mening med Snapchat end Instagram eller Twitter. Det er et sjovt medie, hvor kvalitet ikke er så afgørende. Det er godt til sjov og ballade, da opslagene bare forsvinder, siger han.

En af de store fordele ved Snapchat er ifølge Anders Christensen ens egen ”Historie”. Det er oplagt til at liveopdatere fra kampe, da opslagene bliver vist i kronologisk rækkefølge – og bliver ikke vist afhængig af interaktion, som på visse andre sociale medier. Og der er pæn opbakning til fodboldklubbens profil på det populære medie.

- Vi kan se, at der typisk er 115-120 af vores følgere, som ser de opslag, vi lægger ud på vores Historie, siger den journalistuddannede fodboldformand.

Udover at være aktive på Snapchat er Aarhus Black Vipers også særdeles synlige på Facebook. Klubben har kun ét hold, men alligevel er der flere end 1000 følgere på klubbens side på Facebook.

Læs mere

Log ind